søndag den 3. september 2017

De super farlige australske dyr

Hvordan er det at løbe orienteringsløb i et land, hvor alle dyr prøver at dræbe dig? Australien er kendt for at have mange farlige dyr. Selv det lille søde næbdyr har en giftig klo omkring sine fødder.

Vi så et ret godt billede på den australske natur, da vi gik rundt i Sydney. Her så vi tre små fugle, omkring halvt så store som en knytnæve, jagte en cockatoo væk, hvilket er en ret stor fugl.


Lige for tiden er det "Swooping season". Magpies, der ligner skader, ligger og ruger æg i øjeblikket, og de er ikke glade for, at folk færdes under deres reder. De kan specielt ikke lide cyklister, så de angriber cyklisterne i nakken lige under hjelmen. Derfor kan man se, at de fleste cykler rundt med noget ekstra monteret på cykelhjelmen for tiden.


Jeg blev selv "Swooped" her forleden, da jeg var ude og tegne kort. Heldigvis bankede den ikke til med næbbet, men jeg fik noget af et chok alligevel.

Lige da jeg kom til Australien var det sæson for edderkopper...
Forstil dig, at du løber og koncentrerer dig om at finde den næste post. Du er måske på vej lidt ned ad bakke og tænker, at du hellere lige må kigge på kortet en ekstra gang. Da du kigger op fra kortet igen, når du lige at se en knytnæve stor edderkop, før du et sekund efter løber ind i dens spind. 

Fra starten af oktober indtil marts bliver der ikke løbet orienteringsløb i skoven. Det skyldes slangerne. De australske orienteringsløbere ynder dog alligevel at komme med ”sjove” kommentarer som "pas nu på slangerne", "hvad gør du, hvis du bliver bidt af en slange?" eller "husk nu at slangerne er i det høje græs" lige før en træning i områder, hvor man løber rundt med græs op til midt på skinnebenet.

Selv kænguruer kan være farlige, hvis de føler sig truet. Jeg var for ikke så lang tid siden ude og løbe en tur med de to hunde, som er i den familie, jeg bor hos i Bendigo. Pludselig løb hundene afsted, da de så en kænguru. De fik jagtet kænguruen ned i en lille dam, og de var klar til at svømme ud til kænguruen. heldigvis fik vi stoppet dem før, for det er en kendt kænguru fælde. Kænguruen vil stille sig ud i vandet, hvor den stadig kan bunde. Hvis en hund svømmer ud mod den, vil den stå der og presse hunden under vandet, indtil den drukner. 

Jeg ser kænguruer hele tiden. Det er lidt skuffende, hvis jeg har været på en løbetur, hvor jeg ikke har set mindst 5 kænguruer. 

De meget anderledes dyr er selvfølgelig fascinerende, men det, jeg synes, er mest fascinerende er, at den australske natur er afhængig af skovbrande for at den bliver holdt i live. Der er endda træer hvis frø kun åbnes efter en skovbrand.

Det er ikke særligt farligt at løbe i australske skove om vinteren. Ligesom i Danmark er dyrene mere bange for os, end vi er for dem. Måske med undtagelse af krokodillen.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar