onsdag den 6. september 2017

Den australske "bush"

Som jeg skrev om i det tidligere opslag, så er den australske natur afhængig af skovbrande. Det er noget orienteringsløbere lever med. De ved, at deres gode terræner på et eller tidspunkt vil brænde ned, derefter har de 1-2 år med et rigtigt godt terræn, før det hele vokser op og gør terrænet meget tæt indtil det brænder ned igen.

Et område som nok snart får sig en skovbrand er det legendariske granitområde "Kooyoora"

Området er ret fedt at løbe rundt i nogen steder, men det er for det meste meget tæt. Der er grene, som blokerer for dit løb hele tiden. Tæt på Kooyoora ligger Mount Korong, som ikke er lige så legendarisk, men det er mere åbent og har også en del granit detaljer.
Her var jeg ude og løbe forleden, det var sindssygt fedt. Solen skinnede, det var 15 grader, og jeg løb rundt mellem store sten og kænguruer.


Disse to terræner ligger lidt under en time fra Bendigo. Bendigo er den 4. største by i Victoria, og den ligger 2 timer nord vest for Melbourne. Omkring Bendigo kan man finde gully/spur terræn. Det er et meget diffust terræn med en del store slugter og udløbere.
Denne bane løb jeg for et par weekender siden. Der var nogen meget diffuse åbne områder, hvilket gjorde det super svært i indløbet til post 4 og omkring de sidste poster. 
Til post 9 løb jeg til højre over den høje bakke på stien, hvorefter jeg løb ned igennem slugten og over udløberne ind i posten. Jeg tror dog, at venstre rundt om bakken ville have været bedre. 

Denne bane er fra den eneste natorientering konkurrence, jeg har løbet, mens jeg har været hernede. Igen kan man se, hvordan der kun er slugter og udløbere. Det ligner næsten et ufærdigt kort.
Dette var en fællesstart. Vi var tre hurtige løbere, som deltog. Desværre havde to andre den samme gafling, så jeg var alene efter post 2. Jeg havde svært ved at få min nat orientering teknik til at virke i det diffuse terræn. Endte dog alligevel med at vinde, fordi de to andre lavede en stor fejl på post 30.

I området omkring den anden butterfly kan man se en lille smule guldgraverterræn. Omkring Bendigo finder man en del guldgraverterræn. For at beskrive den form for terræn vil jeg først fortælle lidt om selve Bendigo.

Omkring 1850 blev der fundet guld i det område, hvor Bendigo er nu. Det samme skete i en del andre områder i Victoria, blandt andet ved Ballarat, som er Victorias 3. største by, og hvor der er Victorian Championships næste weekend.

Området omkring Bendigo var meget rigt på guld, hvilket førte til at en masse europæere, amerikanere og især kinesere flyttede til området i håb om at blive rige. Udover at skabe Bendigo og en masse andre provinsbyer i Victoria grundlagde det også Melbournes rigdom og position som en af de vigtigste byer i Australien.

Heldigvis for os orienteringsløbere var guldgraverne dårlige til at rydde op efter sig selv. Derfor kan man løbe rundt i noget meget spændende og anderledes terræn her omkring. Man løber simpelthen i mellem store huller, render og punkthøje.

Jeg var så heldig at være banelægger til et løb i et rigtigt godt guldgraverterræn. Dette område blev brugt til model event for WOC stafet i 1985


Om tre uger har vi australske mesterskaber. Det er i Bathurst i NSW. Her har de også en lille smule guldgraverterræn så det bliver helt sikkert spændende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar